Ah bah voila, c'est la que ça coince
Faut comprimer de 25% de la suspension, une dizaine de cycles, tous les 50 psi que tu ajoutes pendant le gonflage. Si tu ne le fais pas, l'amorto devient super dur même à faible pression.
Une bonne lecture sur le site fox (https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=555#beforeyouride):
"When adding air to the air chamber, it is important to equalize the positive and negative air chambers by slowly compressing the shock through 25% of its travel 10-20 times after every 50psi addition.
Adding air to the shock without periodically equalizing the air chambers can lead to a condition in which the shock has more pressure in the positive chamber than the negative. In this condition the shock will be very stiff and can top-out. You can equalize the air chambers by slowly compressing the shock until you feel and hear a transfer of air. Hold the shock at this point for a few seconds to allow the air to transfer from the positive to the negative chamber."
Ca c'est la cinématique qui le veut, on le voit bien dans la courbe de ratio dans le lien que tu as mis au dessus. Quand l'évolution de ratio fait une "bosse" comme ça au SAG, c'est typiquement le genre de comportement que ça engendre. Tu peux un peu améliorer avec un bon amorto et en y mettant des spacers/token, mais ça ne sera jamais parfait. C'est pour ça que je n'aime pas ce type de courbe, supposée améliorer le rendement